Dziecko dostaje pierwszy smartfon w wieku 7-8 lat i korzysta z niego 2,5 godziny dziennie

Aż 8 na 10 uczniów klas 1-1 klas szkoły podstawowej posiada własny telefon, który łączy się z internetem. W pozostałych dwóch przypadkach dzieci korzystają z zasobów sieciowych na smartfonie innej osoby.

Firmy F-Secure oraz Polkomtel zapytały rodziców, jak ich dzieci (1-3 klasa podstawówki) korzystają ze smartfonów. Dziecko otrzymuje pierwszy smartfon najczęściej w wieku 7-8 lat. Według rodziców wykorzystuje go przede wszystkim do kontaktu z innymi (połączenia telefoniczne – 71%, wysyłanie wiadomości – 59%) oraz do grania (62%). Spośród najpopularniejszych aktywności wymienione zostały również: robienie zdjęć lub kręcenie filmów (59%) oraz słuchanie muzyki (54%). Popularne jest też oglądanie wideo (34%) oraz przeglądanie stron internetowych (30%).

Najmłodsi  (klasy 1-3 podstawówki) spędzają z telefonem około 2,5 godziny dziennie*.

Na pytanie, czy rodzice rozmawiali ze swoim dzieckiem o tym, jak bezpiecznie korzystać z internetu, większość badanych odpowiedziała pozytywnie. Jednak w co piątym przypadku opiekunowie nie podejmowali tego tematu. Tłumaczą, że dziecko nie ma dostępu do internetu (14%), korzysta z niego pod kontrolą dorosłego (13%) lub jest jeszcze zbyt małe (10%). Rodzice kupują dziecku pierwszy smartfon, aby mieć z nim łatwy kontakt. Dzieje się to zwłaszcza, kiedy idzie do szkoły lub bierze udział w pierwszych klasowych wycieczkach.

– Chociaż telefon to dla dziecka główne narzędzie korzystania z internetu, to aż 20% najmłodszych nie rozmawiało z rodzicami o bezpieczeństwie w sieci. Z naszego badania wynika, że rodzice troszczą się o dzieci przede wszystkim w świecie realnym. Choć coraz częściej myślą o zapewnieniu bezpieczeństwa w świecie wirtualnym, jeszcze nie wszyscy wiedzą, jak to zrobić – mówi Karolina Małagocka, ekspert ds. prywatności w firmie F-Secure.

Bezpieczny smartfon dla dziecka

Rodzice, którzy nie kupili jeszcze dziecku telefonu, jako kryterium wyboru, wysoko oceniają bezpieczeństwo. Stanowią one 18% wskazań i była to druga najczęściej wymieniana przyczyna zaraz po cenie (46%). Z kolei przy odpowiedzi sugerowanej, która dotyczyła dostępnej ochrony rodzicielskiej, ten odsetek wzrósł aż do 58%.

Ochrona rodzicielska jest jednym z najważniejszych kryteriów, jakimi kierują się opiekunowie przy wyborze oferty telekomunikacyjnej dla podopiecznych. Ponad połowa rodziców chciałaby w ten sposób zabezpieczyć telefon, który podarują dziecku. 25% mówi, że ich kilkuletnie dzieci korzystają na telefonie z aplikacji przeznaczonych dla przynajmniej trzynastolatków. Stosunkowo mało rodzin zdaje sobie sprawę z coraz większej dostępności rozwiązań, które w prosty sposób pozwalają zadbać o bezpieczeństwo w sieci. Wsparciem we wprowadzaniu najmłodszych do cyfrowego świata jest dedykowane oprogramowanie, które np. odpowiednio dobiera aplikacje na urządzeniu dziecka – mówi Marek Nowowiejski, kierownik ds. rozwoju usług w sieci Plus.

Jak smartfon wpływa na dzieci?

82% rodziców zapytanych o wpływ korzystania z telefonu komórkowego na dziecko widzi zarówno pozytywne, jak i negatywne strony.

17% badanych uważa, że więcej jest dobrych aspektów. Wskazują m. in. możliwość kontaktu (65%) czy kontroli (15%), zapewnienie bezpieczeństwa (13%) czy wsparcie w rozwoju dziecka (11%). Tylko 1% rodziców stwierdziło, że korzystanie z telefonu ma więcej skutków negatywnych. Wymieniają np. kontakt z nieodpowiednimi treściami, pogorszenie wzroku czy problemy z nauką.

*Na podstawie badania F-Secure oraz sieci Plus „Bezpieczny smartfon dla dziecka”. Badanie przeprowadzo na przełomie lipca i sierpnia 2017 roku na próbie 406 rodziców dzieci z klas 1-3 szkoły podstawowej.Wywiady przeprowadzano online na panelu internetowym (CAWI).


Opublikowano

w

przez

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *