Zespół Aspergera (ZA) to zaburzenie ze spektrum autyzmu, które w Polsce diagnozowane jest u 1 na 100 dzieci. Praca z uczniami z ZA często może stanowić dla nauczycieli dydaktyczne i wychowawcze wyzwanie.
Objawy zespołu Aspergera u ucznia
Pierwsze objawy autyzmu można zaobserwować już u bardzo małych dzieci. Zaniepokoić może:
- brak kontaktu wzrokowego,
- schematyczne zabawy,
- czy długi czas nauki mówienia.
U dzieci w wieku wczesnoszkolnym możemy zaobserwować:
- trudności w nawiązywaniu kontaktów z rówieśnikami,
- obsesyjne zainteresowania,
- trudności z rozumieniu dowcipów czy sarkazmów.
Dzieci z ZA często są naiwne, skupione na sobie, zdarza się, że źle reagują na dotyk i kontakt fizyczny z drugą osobą.
Zagrożenia dla dzieci ZA
Dzieci z Aspergerem różnią się od zdrowych rówieśników. Niestandardowy sposób zachowania, niepopularne wśród innych dzieci, obsesyjne hobby, mogą sprawić, że maluch stanie się obiektem kpin i prześladowań ze strony kolegów. Odrzucenie, dokuczanie, a czasami nawet agresywne zachowania mogą prowadzić do kolejnych problemów, jeszcze większej izolacji, a także depresji.
Czego powinien być świadomy nauczyciel dziecka z zespołem Aspergera
Pierwszym krokiem w pomocy dziecku z zespołem Aspergera jest zauważenie problemu i trafna diagnoza. Pedagog, w którego klasie obecne jest dziecko z ZA, powinien być świadomy zachowań, które mogą się pojawiać i wiedzieć, jak na nie reagować.
Trudności społeczne
Ważnym problemem dziecka z ZA jest trudność w odnalezieniu się w grupie społecznej. Dziecko nie odcina się od przyjaźni z rówieśnikami celowo. Chce współpracować w grupie i mieć kolegów, stanowi to jednak dla niego dużą trudność. Często nie rozumie działań i zabaw innych dzieci i nie potrafi się do nich dopasować.
Nauczyciel, żeby pomóc dziecku w nawiązywaniu relacji, powinien wspierać obie strony. Po pierwsze, tłumaczyć rówieśnikom sytuację dziecka z ZA i uświadamiać ich, że wiele z jego zachowań nie jest wyrazem braku przyjacielskich zamiarów, ale po prostu cechą zaburzenia.
Pomoże to wzbudzać w dzieciach wyrozumiałość oraz empatię w związku z sytuacją ich kolegi.
Konieczna jest także praca z maluchem dotkniętym ZA.
Przede wszystkim należy pamiętać, że osoby z ZA mają problem ze zrozumieniem emocji innych ludzi. Nie odczuwają ich w znany nam, empatyczny sposób.
Są jednak w stanie pojąć na poziomie intelektualnym, że pewne czyny wywołują u innych konkretne reakcje, które to świadczą o odczuwanych w danej chwili emocjach. Nauczenie się rozpoznawania ich i odpowiedniego reagowanie może być kluczowe dla budowania zdolności życia w społeczeństwie.
Rozpoznawanie i rozumienie emocji
Narzędziem, które umożliwia skuteczną pracę nad rozumieniem emocji, może być np. zestaw gier „Zgadnij co czuję?”. Jest to pakiet aplikacji, łączących w sobie nauką z rozrywką. Sprawia to, że dzieci z chęcią podejmują się zawartych w nich zadań. - Zabawa z sympatycznymi bohaterami, którzy przedstawiają 4 podstawowe uczucia, jakimi są radość, smutek, złość i zaskoczenie, pozwalają w przyjemny sposób zaznajamiać się i w prawidłowy sposób rozumieć i reagować na emocje, zarówno własne, jak i innych ludzi.
Zestaw 8 gier sprawdza się w pracy zarówno z dziećmi mierzącymi się z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, jak i zupełnie zdrowymi. Otwiera więc pole do wspólnej zabawy i integracji.
Pakietu aplikacji można używać na urządzeniu Magiczny Dywan onEVO, czyli projektorze rozszerzonej rzeczywistości. Urządzenie to rzuca na podłogę obraz, z którym gracze mogą wchodzić w interakcję.
- „Zgadnij co czuję?” to jeden z pakietów dostępnych w obszarze REV – czyli grupie aplikacji, służących rehabilitacji i rewalidacji dzieci.
Wiara w siebie
Dzieciom z zespołem Aspergera trudno jest odnaleźć się w świecie rówieśników i zbudować pewność siebie. Warto zwracać uwagę na ich zdolności i talenty, szczególnie w obliczu innych dzieci.
Każde dziecko z ZA jest inne. Często mierzą się z podobnymi trudnościami, takimi jak niezdarność, słaba koordynacja ruchowa, brak umiejętności kreatywnego myślenia. Mają jednak swoje niezwykłe i niepowtarzalne talenty, które warto celebrować i podkreślać. Często bywają nimi zdolności matematyczne czy dobre rozumienie nauk ścisłych.
Pomagajmy im budować wiarę w siebie i własne możliwości, jednocześnie podkreślając ich umiejętności w oczach ich rówieśników.
Foto: Freepik
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.