Tego lata w internecie. Wnioski z raportu Kaspersky Lab

YouTube, streaming filmów i muzyki, treści dla dorosłych… nowy raport Kaspersky Lab, oparty o dane z modułów kontroli rodzicielskiej, ujawnia, co dzieci oglądały, czego słuchały, co kupowały i czego szukały online, gdy nie chodziły do szkoły.

Tego lata dzieci częściej oglądały filmy i słuchały muzyki niż korzystały z mediów społecznościowych. Według badania młodzi użytkownicy spędzili najwięcej czasu, oglądając kanały w serwisie YouTube. Dzieci oglądały również liczne seriale telewizyjne w serwisie Netflix, najmłodsi preferowali kanały Nickelodeon, Cartoon Network oraz Disney Channel, a w szczególności kreskówkę SpongeBob Kanciastoporty.

Muzyka i informacje

Jeśli chodzi o słuchanie muzyki, dzieci korzystały z serwisów strumieniowych takich jak Spotify, Soundcloud oraz iTunes, a najpopularniejszym gatunkiem muzycznym był rap. Tego lata w wyniku strzałów oddanych z jadącego samochodu zginął znany raper XXXTentacion. Zdarzenie to spowodowało wzrost liczby wyszukiwań informacji na temat jego śmierci. Jednocześnie muzyka tego twórcy odnotowała szczytową popularność pod względem odtwarzania — dzieci słuchały jego utworów częściej niż jakiegokolwiek innego artysty.

Dzieci zaczęły częściej odwiedzać strony informacyjne. Sprawdzały również aktualności i wyniki meczy rozgrywanych w ramach Mistrzostw Świata FIFA w Piłce Nożnej 2018. Popularnością cieszyły się również gry online.

Na całym świecie najmłodsi preferowali grę Fortnite, która wyprzedziła pod względem popularności inną popularną produkcję — PUBG.

Gdzie i co chcą kupować dzieci

Tego lata dzieci wykazywały również zainteresowanie ubraniami i urządzeniami mobilnymi. Jeśli chodzi o sklepy internetowe, dużym zainteresowaniem wśród nieletnich cieszą się serwisy eBay, Amazon, Aliexpress, ASOS oraz H&M. Wśród najpopularniejszych marek znajdują się Nike, Adidas, Supreme, Gucci oraz Vans. Spośród wszystkich urządzeń mobilnych dzieci najczęściej wykazywały zainteresowanie iPhonem i Samsungiem Galaxy.

Dorosłość i prywatność

Należy zauważyć, że oprócz gier, filmów oraz muzyki dzieci często szukały stron internetowych zawierających treści dla dorosłych. W przypadku zablokowania takich stron przez rodziców próby te kończyły się niepowodzeniem.

Wśród dzieci dały się również zauważyć tego lata obawy o prywatność online, gdyż najmłodsi użytkownicy aktywnie szukali online wyszukiwarki DuckDuckGo oraz pytali o VPN. To pierwszy przypadek w historii, gdy Kaspersky Lab odnotował wzrost zainteresowania tym tematem wśród dzieci.

Rekomendacje ekspertów KasperskyLab

Eksperci Kaspersky Lab zalecają stosowanie produktów kontroli rodzicielskiej. Chodzi nie tylko o blokowanie potencjalnie niebezpiecznych treści. Daje to rodzicom możliwość bieżącego zapoznawania się z zainteresowaniami i pasjami swoich dzieci. Wiele programów umożliwia rodzicom wgląd w raporty dotyczące aktywności online ich dzieci, nie ujawniając prywatnych informacji. Wiedza na temat aktywności online dzieci może sprzyjać lepszym relacjom rodzinnym, zachęcając do otwartego dialogu i zapobiegając poważniejszym zagrożeniom, takim jak tzw. sexting czy cybernękanie.

Raport prezentuje anonimowe dane statystyczne dotyczące odwiedzanych stron (na komputerach PC i Mac) oraz wyszukiwanych treści (na komputerach PC i Mac oraz na urządzeniach mobilnych z systemem Android i iOS) w okresie od czerwca do połowy sierpnia 2018 r. Statystyki pochodzą z produktów firmy Kaspersky Lab z włączonym modułem kontroli rodzicielskiej i Kaspersky Safe Kids (usługi instalowanej w celu zapewnienia ochrony online dzieciom).

Autor: Anna Larkina, ekspert ds. analizy zawartości internetowej w Kaspersky Lab

Komentarze

Dodaj komentarz