Smartfon największym kumplem Twego dziecka

Udostępnianie danych na wakacjach – ostrożnie!

Dziecko jedzie na – choćby częściowo – samodzielne wakacje albo dajesz mu swobodę podczas wspólnego wyjazdu? Na długiej liście zaleceń, które masz dla niego, powinno być też ostrożne gospodarowanie swoimi danymi w sieci… i nie tylko.

Informacja zamieszczona w internecie nigdy nie zniknie. Obecność w social media stała się tak naturalna, że często zapominamy się i dzielimy się szczegółami z życia prywatnego z obcymi osobami. Podczas wakacje wiele osób udostępnia zdjęcia, lokalizacje, a nawet szczegółowo relacjonuje przebieg urlopu na profilach w mediach społecznościowych. W ten sposób naraża się na wykorzystanie ich przez osoby postronne w celach przestępczych.

Media społecznościowe najlepiej tylko dla znajomych

Posty ze zdjęciami i oznaczeniem miejsca pobytu mogą być sygnałem dla przestępców, że nasze mieszkanie jest puste. Publikowanie fotografii dokumentów, w tym biletów lotniczych, paszportów, a nawet mandatów, może skończyć się kradzieżą tożsamości i zaciągnięciem kredytu lub dokonaniem transakcji na nasze nazwisko. W mediach społecznościowych warto być tak samo ostrożnym jak w realnym życiu. Jeśli nie mielibyśmy ochoty podzielić się jakimiś informacjami z ludźmi na ulicy, to ograniczajmy do nich dostęp także na Facebooku lub Instagramie – mówi Łukasz Pociecha, ekspert ds. ochrony danych z firmy ODO 24.

W jaki sposób możemy bezpiecznie dzielić się wrażeniami z wakacji?

  • Najlepiej zrobić to już po urlopie, gdy wrócimy do domu.
  •  Na fotografiach obejmujących bilet lub paszport koniecznie należy zamazać dane osobowe.
  • Jeśli jest to możliwe, warto ograniczyć widoczność publikowanych postów i aktywności tylko do swoich znajomych.

Ostrożnie z hotelami i wypożyczalniami sprzętu

Skala zbierania danych w ostatnich latach znacząco wzrosła, lecz każdy z nas ma prawo do prywatności. RODO zapewnia jej lepszą ochronę. Obejmuje ono swoim zastosowaniem wszystkich przedsiębiorców jak i podmioty publiczne, które przetwarzają dane. Warto dla przykładu być świadomym tego, że hotele oprócz danych pracowników i partnerów biznesowych przetwarzają przede wszystkim informacje o gościach. Mogą to być również tzw. dane wrażliwe, np. o stanie zdrowia, co dotyczy zwłaszcza gości hoteli świadczących usługi spa.

Meldując się na recepcji hotelu jesteśmy zobowiązani do podania jedynie takich danych, które są niezbędne do świadczenia i rozliczenia oferowanej usługi. Co więcej nikt – podobnie jak np. w wypożyczalni sprzętu (rowery, kajaki etc.) – nie ma praw żądać od nas pozostawiania dokumentu tożsamości.

Źródło: ODO 24

Dodaj komentarz