Czy nauka programowania zwiększa bezpieczeństwo dzieci w internecie?

Programowanie jest doskonałym sposobem, by bezpieczeństwa w internecie uczyć nawet najmłodszych, uważają przedstawiciele Samsunga oraz inicjatywy Mistrzowie Kodowania. Warto wykorzystać wolny czas naszych dzieci, by zacząć przygodę z kodowaniem, bo nie jest ono tak trudne, jak się wydaje.Programowanie:

  • Rozwija kreatywne i strategiczne myślenie
  • Uczy zasad działania cyberprzestrzeni
  • Pozwala tworzyć własne treści i się nimi dzielić
  • Podnosi kompetencje na temat bezpieczeństwa w sieci
  • Jest świetną zabawą dla dorosłych i dzieci

Jak wynika z raportu GUS aż 98 proc. gospodarstw domowych w Polsce, w których są dzieci, posiada dostęp do internetu. Dla młodych osób komputery, tablety i surfowanie po sieci jest naturalnym elementem codzienności. Korzystają z nich do zdobywania wiedzy, komunikowania się z bliskimi lub rozrywki i nie mają problemów z ich obsługą. Zafascynowani możliwościami nowych technologii, czasami zapominają o zachowaniu bezpieczeństwa w trakcie ich wykorzystywania. Bardzo ważnym zadaniem dorosłych jest, by nauczyć dzieci samodzielnego definiowania i rozróżniania zagrożeń, które mogą je spotkać w cyberprzestrzeni.

Wiele potrzebnych umiejętności i wiedzę do zapewnienia bezpieczeństwa w sieci dają dzieciom lekcje programowania. Coraz więcej dziedzin życia przenosi się do internetu, dlatego tak ważne jest, by od najmłodszych lat uczyły się „trzeciego języka”, jakim jest język kodowania. Jest on narzędziem, pomagającym sprawnie korzystać z nowych mediów, a co więcej – świadomie je kształtować i zmieniać internet na lepsze. Programowanie jednocześnie rozwija kreatywne i strategiczne myślenie. Uczy także logicznego rozumowania oraz powstawania warunków i reguł. Dzięki temu dzieci stają się świadome specyfiki działania cyberprzestrzeni oraz konsekwencji, jakie wynikają z podawania prywatnych danych, czy skutków cyberprzemocy.

Przykłady z całego świata pokazują, że nauka podstaw programowania jest możliwa już od wczesnych etapów nauczania i niesie ze sobą wiele korzyści dla ogólnego rozwoju dzieci. Twierdzenie to potwierdza także pomysł nauczycielki z Żarnowca, która obaliła jednocześnie mit, że programowanie to umiejętność tylko dla wybranych. Monika Gnutek wykorzystując znaną wszystkim grę w klasy, wytłumaczyła na czym polega tworzenie algorytmów, jako podstaw działania nowych technologii. Biorący udział w zabawie uczniowie na wyklejonych w salach kwadratach układali odpowiednio strzałki, tworząc tym samym kod. Młodzi programiści prowadzili następnie zajęcia dla maluchów, które grając „w klasy” odwzorowywały ten szyfr.

– W sieci powstaje coraz więcej wartościowych zasobów dotyczących programowania i bezpieczeństwa w internecie dla osób w różnym wieku. Rodzice mają spore możliwości, aby je wykorzystywać do rozwijania umiejętności swoich dzieci – tłumaczy Anna Jędryczko, nauczycielka języka polskiego i programowania w Szkole Podstawowej w Damicach. I dodaje – W formie zabawy, wspólnie ze swoimi pociechami, mogą rozwiązywać zadania przygotowujące do nauki programowania, tworzyć proste gry i programy oraz uczyć je umiejętności w zakresie świadomego korzystania z nowych technologii. Wspólnie spędzony czas może być pretekstem do poznania zainteresowań własnego dziecka oraz rozmowy na temat bezpiecznej aktywności w internecie.

Na stronie https://scratch.mit.edu/studios/1856210/ znajdziecie prace dzieci z Lipnika.

Autor: Blanka Fijołek, Samsung, Mistrzowiekodowania.pl

Dodaj komentarz