Młodzi ludzie korzystają z sieci samodzielnie już od siódmego roku życia. Nie tylko wpatrują się w migające obrazki, ogłupiają się czy natrafiają na niebezpieczne treści. 1173 uczniów z 55 szkół z całej Polski – respondenci badania NASK – podzieliło się swoimi doświadczeniami z pozytywnego i bardziej krzepiącego dla rodziców
– Internet jest dla nastolatków źródłem wielu korzyści – od poszerzania wiedzy w określonej dziedzinie, po możliwość kreowania swojego wizerunku, czy poszukiwania tożsamości – mówi Mariola Kowalczyk, ekspertka z Pracowni Badań Społecznych NASK.
Nastolatki nie ograniczają swoich poszukiwań do jednej płaszczyzny, ale rozwijają wiedzę na wielu polach jednocześnie (Mariola Kowalczyk, NASK)
– Większość naszych badanych wskazała, że dzięki korzystaniu z sieci poszerza wiedzę w zakresie swoich zainteresowań. Muzyka, filmy seriale, teatr, ale i takie tematy jak sprawy społeczne, historia czy polityka – mówi Mariola Kowalczyk z Pracowni Badań Społecznych NASK.
Poszerzona wiedza – nie tylko o hobby
Nasze nastolatki poszerzyły swoją wiedzę dzięki internetowi w następujących dziedzinach:
- Muzyka – 73,3%
- Film, serial, teatr – 56,4%
- Dbanie o wygląd, ubiór, styl – 52,1%
- Języki obce, inne kultury i kraje – 50,5%
- Media – 48,4
- Zdrowie, zdrowy tryb życia, dieta – 46,8%
- Sport, aktywność fizyczna – 46%
- Społeczeństwo, polityka, historia – 44%
- Technika, technologie – 34,3%
- Matematyka, informatyka, fizyka – 32,9%
- Psychologia, relacje międzyludzkie – 30,3%
- Fotografia, sztuka, architektura – 29%
- Biologia, chemia, środowisko – 28,7%
- Literatura, język polski, kultura – 26,7%
- Rynek pracy, biznes, zarabianie pieniędzy – 22,8%
- Religia, filozofia – 19,9%.
– W badaniu widać zależności między poszukiwanymi tematami a płcią badanych nastolatków. Chłopcy znacznie częściej niż dziewczęta deklarowali poszukiwania wiedzy o technice i technologiach, ale też polityce, historii, matematyce czy informatyce. Natomiast dziewczęta znacznie częściej niż chłopcy deklarowały, że chcą rozwijać swoją wiedzę w obszarach związanych z kulturą i sztuką, literaturą czy fotografią – mówi Mariola Kowalczyk z NASK.
Zadanie domowe z internetu
Uczniowie zapytani o to, jaką rolę pełni dla nich szkoła w rozwoju kompetencji cyfrowych, wskazują, że to właśnie dzięki zadaniom szkolnym sięgają do internetowych zasobów. Przygotowując się do zajęć, sprawdzianów bądź odrabiając lekcje, zdecydowana większość z nich korzysta z Wikipedii (76,3%), czy wyszukiwarki Google (62,6%). Bardzo popularny jest też portal YouTube (47,5%).
Choć 65,4% nastolatków najczęściej używa internetu do słuchania muzyki, na czwartym miejscu jest odrabianie lekcji (50% badanych). Dalej jest już skromniej, ale też nie beznadziejnie:
- Ponad 20% nastolatków wykorzystując internet przygotowuje się do klasówek i sprawdzianów.
- Niemal 19% czyta wiadomości i artykuły.
- Ponad 15% dzięki internetowi poszerza wiedzę potrzebną do szkoły.
- 3,1% badanych zadeklarowało, że przez internet komunikuje się z nauczycielami.
- 1,6% korzysta z kursów e-learningowych.
Respondenci – czego przynajmniej nie ukrywają… – korzystają także z portali oferujących opracowania lub gotowe rozwiązania zadań szkolnych. Coraz popularniejsza jest też współpraca rówieśnicza. Oprócz korzystania z portali i innych narzędzi internetowych, nastolatki często poszukują wsparcia w przygotowywaniu się do lekcji wśród szkolnych kolegów i koleżanek. Wśród naszych badanych taka praktyka zdarza się najczęściej „kilka razy w tygodniu”. Ponad 15% respondentów współpracuje z kolegami i koleżankami codziennie, na ogół wykorzystując do tego komunikatory internetowe. Z możliwości pracy wieloosobowej nigdy nie korzystało jedynie 12,2% badanych. Zdecydowanie częściej z możliwości internetowej kooperacji korzystają dziewczęta i starsi uczniowie.
Nastolatki zdecydowanie rzadziej online komunikują się za to z nauczycielami – 60% nie robi tego wcale. Nie dziwi to o tyle, że wola takiej komunikacji pozostaje wciąż rzadkim zjawiskiem wśród pedagogów.
O badaniu
Badanie „Nastolatki 3.0” było zrealizowane przez Państwowy Instytut Badawczy NASK od września do listopada 2018 r. To trzecia edycja badania – zapoczątkowanego w 2014 r. i odbywającego się co 2 lata.
Dodaj komentarz