TikTok – jedna z najpopularniejszych platform społecznościowych na świecie – kierowana jest precyzyjnie do nastolatków. Kim są użytkownicy TikTok w Polsce?
Pierwsze badanie użytkowników TikTok w Polsce przeprowadziła agencja influencer marketingu GetHero. Od 6 do 11 grudnia 2018 roku przepytano 3811 fanów TikTok. Odpowiedzieli oni na pytania dotyczące m.in. wieku, czasu spędzanego w aplikacji czy zainteresowań.
Jeśli jeszcze nie wiesz, czym jest TikTok, przeczytaj poradnik o TikTok dla rodziców
Portret polskiego tiktokera
Najliczniejszą grupą respondentów są osoby w wieku 13-15 lat (blisko 2/3 społeczności), osoby mające od 16 do 18 lat stanowią ok. 15% użytkowników. Może niepokoić liczna grupa użytkowników poniżej 13 roku (to regulaminowa granica wiekowa korzystania z serwisu) – jest ich aż 15%. Zaledwie 2% stanowi grupa użytkowników powyżej 18 roku życia.
Statystyczny polski tiktoker to najczęściej nastolatka, mieszkająca na wsi lub w małym mieście. O TikTok dowiedziała się od znajomych. Z aplikacji korzysta od dłuższego czasu i każdego dnia przynajmniej pół godziny poświęca na oglądanie klipów – ceni przede wszystkim, krótką formę, ale również dostępną muzyką i efekty, które są ciekawsze niż w innych mediach społecznościowych. Kilka razy w tygodniu sama nagrywa, bo pozwala jej to na na artystyczną ekspresję. W pozostałym wolnym czasie korzysta z innych mediów społecznościowych, rozwija również swoje zainteresowania i uprawia sport.
Dlaczego użytkownicy wybierają TikTok?
Ponad 80% użytkowników korzysta z aplikacji dłużej niż rok. Jej popularność wynika głównie z polecania jej sobie w gronie znajomych. Ponad połowa badanych o platformie dowiedziała się od znajomych, a blisko 30% – za pośrednictwem innych mediów społecznościowych. Ponad 90% badanych przyznało, że ich znajomi również korzystają z TikTok.
Przewaga TikTok wynika z zaangażowanej społeczności, która już teraz liczy ponad pół miliarda osób oraz idealnego dostosowania treści do potrzeb i zainteresowań grupy docelowej – mówi Tobiasz Wybraniec, prezes agencji GetHero.
Większość użytkowników odwiedza aplikację wielokrotnie każdego dnia, spędzając w niej przynajmniej kilkadziesiąt minut. Badani najbardziej interesują się filmami z kategorii transitions (przejścia). Lubią również komedie, taniec i śpiew. Użytkownicy średnio obserwują 150 profili, a największą popularnością cieszą się twórcy z Polski. Aplikacja pozwala nie tylko biernie oglądać krótkie filmiki czy nawet je polubić/ocenić/skomentować, ale też wyrazić siebie przez łatwe tworzenie własnego wideo.
Dla osób z “pokolenia Z” możliwość ekspresji jest jedną z najważniejszych potrzeb.
Na TikTok każdy może być twórcą
Ponieważ nagrywanie własnych filmów jest szybkie i proste, robi to aż 70% użytkowników aplikacji. Warto zwrócić uwagę na aspekt marketingowy. TikTok daje możliwość tworzenia akcji tzw. viralowych (o szybko rosnącej popularności w sieci).
Jeśli akcja jest ciekawa i biorą w niej udział lubiani i popularni influencerzy, to użytkownicy sami chętnie tworzą filmy inspirowane kampanią i wykorzystujące promowane hasztagi – tłumaczy Magdalena Bliźniak, project manager i ekspert TikTok w agencji GetHero. Dla firm TikTok staje się najlepszym kanałem dotarcia do młodzieży…
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.