Dzieci robią zakupy w sieci


Jak wykazało doroczne badanie firmy Kaspersky, dzieci coraz bardziej aktywnie korzystają ze sklepów internetowych – ich zainteresowanie wzrosło z 2 do 9%.

„Aktywne korzystanie” nie zawsze oznacza zakupy, czasem „tylko” przeglądanie i porównywanie towarów. Rosnące zainteresowanie dzieciaków zakupami online jest dla nas dorosłych sygnałem, by nauczyć dzieci rozsądnego i bezpiecznego korzystania ze sklepów internetowych.

Wyszukiwanie towarów online, jak również odwiedzanie stron określonych sprzedawców internetowych niekoniecznie oznacza wydawanie pieniędzy. Dzieci mogą po prostu oglądać produkty, które chciałyby mieć, lub tworzyć „listy życzeń”, aby udostępnić je znajomym oraz rodzinie. Jest to sygnał, że rodzice powinni przyjrzeć się nawykom online swoich dzieci i porozmawiać z nimi o potencjalnych zagrożeniach oraz środkach ostrożności, ustanawiając przy tym jasne zasady.

Jak podpowiadają specjaliści z firmy Kaspersky, dzieci potrzebują wskazówek i wsparcia, aby ich aktywność online była bezpieczna – bez ryzyka, że przekażą informacje osobowe oraz płatnicze oszustom, padną ofiarą socjotechniki lub stracą pieniądze.

Według danych statystycznych rosnące zainteresowanie stronami internetowymi wśród młodych osób stanowi globalny trend. Z danych zawartych w raporcie z badań firmy Kaspersky wynika, że największy udział (a także największy wzrost) w wyszukiwaniach dotyczących zakupów online został odnotowany w Rosji oraz Wspólnocie Niepodległych Państw (23%). W Ameryce Północnej wynosił 15%, w Europie i na Bliskim Wschodzie 11%, natomiast w Azji i w Ameryce Łacińskiej 9%.

Pomijając pewne różnice regionalne, AliExpress, Amazon oraz eBay to sklepy, które dzieci przeglądają najczęściej. Młodzi konsumenci szukają marek związanych z odzieżą sportową (Nike, Adidas), elektroniką (Apple, Samsung) oraz modą (Gucci, Vans, Supreme, Zara, Bershka).

Eksperci z Kaspersky przygotowali dla rodziców kilka porad pozwalających zwiększyć bezpieczeństwo dzieci online:

  • Ostrzeż swoje dziecko przed dokonywaniem płatności online przez publiczne sieci
    Wi-Fi. Hotspoty można łatwo zhakować w celu przechwycenia ruchu użytkownika oraz kradzieży poufnych informacji.
  • Ustal z dzieckiem, że ma Cię informować o wszelkich planowanych płatnościach lub – najlepiej – wykonywać je z Twoją pomocą do czasu, aż nabędzie wystarczającego doświadczenia, aby robić to samodzielnie. Nigdy nie pozwalaj mu podawać danych dotyczących karty kredytowej na nieznanych lub podejrzanych stronach, aby nie wpadły w ręce cyberprzestępców.
  • Poinstruuj dziecko, by nie przekazywało żadnych danych osobowych pracownikom sklepów, telefonicznie ani online. Ważne, aby nie wahało się prosić o pomoc, gdy pojawi się jakiś problem lub nie będzie pewne, jak należy postąpić.
  • Wytłumacz dziecku, by nie przekazywało danych płatniczych (np. numer karty kredytowej, data wygaśnięcia, PIN, kod zabezpieczający z karty płatniczej CVV/CVC) osobom spoza rodziny, w tym swoim znajomym lub innym dorosłym. Upewnij się, że zdaje sobie sprawę, że nikt nie ma prawa żądać od niego takich informacji.
  • Ogranicz zapisywanie informacji płatniczych na urządzeniach swojego dziecka, tak aby w przypadku kradzieży lub zgubienia nie wpadły w niepowołane ręce.
  • Włącz funkcję kontroli rodzicielskiej, dzięki której możesz monitorować, co robią, widzą lub wyszukują online dzieci na wszystkich urządzeniach, w tym przenośnych. Wyjaśnij dziecku korzyści, jakie daje takie oprogramowanie, aby czuło się komfortowo w związku z niezbędną kontrolą oraz ingerencją ze strony rodziców.

Badania firmy zostały oparte o dane zbierane anonimowo z programów kontroli rodzicielskiej firmy (więcej z raportu w j.angielskim tutaj)


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.